søndag den 15. december 2013

Mormors pebernødder

Julen er en tid, hvor mange benytter ordet plejer. Og det er da også et ord, jeg i december elsker at bruge. For hvad er en jul uden traditioner. I år har det dog taget en smule længere tid end sædvanlig at komme i julestemning, da min krop besluttede sig for at blive syg. Og så laver man ikke så meget andet end at sove og spise. Men nu er julen kommet og her er en fantastisk opskrift på pebernødder som er nemmer at lave. De er meget anderledes end dem i butikkerne og af den grund, bryder jeg mig heller ikke specielt meget om andre pebernødder end disse. De er lækre og små og nemme at spise en masse af. 
Opskriften er fra min mormors gemmer. 


Pebernødder, ca. 200 stk.
300 g mel
100 g smør (gerne blødt)
175 g sukker
2 æg
½ tsk kardemomme (1g)
1 tsk kanel (1 g)
1 tsk hjortetaksalt (3 g)
1 reven citronskal

Alle ingredienserne æltes grundigt sammen på bordet. (tips til sammenblanding af ingredienser: Udvej først de tørre ingredienser og læg dem i et bjerg på bordet, lav en fordybning i den så det ligner et hul. Læg smøret op ad kanterne og æggene placeres i midten af hullet. Så er der styr på det hele). Herefter trilles de ud til 1 cm tykke pølser og lægges ved siden af hinanden på en meldrysset plade og stille i køleskabet. Ovnen tændes på 175 grader så den kan nå at varme op. Når de er kolde og stive (ca. et par timer efter) skæres pølserne ud i små stykker, som lægges på en smurt bageplade. Evt. på bagepapir hvis pladerne er for klamme. Bages ved 175 grader i ca 10 min. Pebernødderne skal ikke være mørke som dem man køber i butikkerne, men lyse. Når de er færdige er de let gyldne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar