søndag den 9. juni 2013

Tærte med oksekød


Jeg må indrømme, at tærter nok er en af mine yndlingsspiser. Helt tilbage fra hjemmekundskabstimerne i 7. klasse hvor vi havde tærtetema. Jeg har en særlig tærtekogebog (Tænd på Tærter og Tryl med Tilbehør) og jeg får det nok i hvert fald en gang om måneden i forskellige varianter. En af mine yndlingstærter er løgtærte med bacon, men generelt elsker jeg bare hvor alsidige tærter er; Man kan fylde dem med stort set hvad som helst man lige har i køleskabet. 
Denne her tærte er en ny variant, men den var lækker og bliver helt sikkert lavet igen en dag.

Tærtebund (ca. 26 cm)
90 g grahamsmel
100 g hvedemel
1 tsk salt
100 g margarine
½ dl koldt vand

Bland de to typer mel og salt, og smulder margarinen heri, indtil det ligner lidt havregryn. Dejen samles ved hjælp af vandet. Det er vigtigt at den ikke æltes for meget, da margarinen gerne skulle ligge i korn i dejen, således at den bliver flaget og lækker når den er bagt.

Smør formen med en smule olie. Dejen rulles ud indtil den passer i tærteformen, der må gerne lige være en halv centimeter der hænger over kanten så den ikke glider ned under bagning. Prikkes med en gaffel og forbages ved 175 g i ca. 10 minutter. Eller sæt den i en kold ovn og giv den 15, det plejer jeg at gøre.


Fyld
300 g hakket okse
1 stort løg
3 røde snackpebre
3 æg
1½ dl cremefraiche
2 spsk tomatpure
saft af 1 lime
salt og peber

Løget hakkes og svites på panden. Tilsæt oksekøddet og svits indtil det ikke længere er rødt. Snackpebrene skæres i tern eller strimler og svites hurtigt med sammen med løg og kød. 
Æg, cremefraiche, tomatpure, limesaft, salt og peber blandes til en ensartet masse. 
Når tærtebunden er forbagt tages den ud af ovnen, og kødfyldet fordeles i den. Derefter hældes æggeblandingen over. Sørg for at den er ligelidt fordelt. 

Tærten færdigbages ved 175 grader i ca. 20-25 minutter indtil den er fast og toppen er gylden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar