tirsdag den 17. september 2013

To slags bønne salat


Det var en aften hvor jeg skulle lave mad i madklubben. Og jeg havde fundet ud af hvad min kødret skulle være og at det skulle være med ris til. Derefter var der blot for mig at bestemme hvilken salat der skulle serveres til. Så jeg begyndte at kigge i mine salat kogebøger og faldt så over disse to bønne salater som jeg godt kunne tænke mig at prøve at lave. Da jeg er meget dårlig til at tage beslutninger var det ikke anderledes denne dag, derfor besluttede jeg mig for at lave dem begge to. Så her kommer de begge. Opskrifterne er fra bogen "Suverent Sundt" af Sonja Bock og Tina Scheftelowitz som laver nogle helt fantastiske salater. Billedet øverst er af salaten grønne bønner og cherrytomater med asiatisk advokado-creme, jeg undlod dog citrongræsstængel da jeg ikke lige vidste hvor jeg skulle lede efter dette. 
Billedet nederst er af Grønne bønner i yoghurt-tahincreme med honning. Dog ser deres billede i bogen langt mere indbydende ud en det billede jeg kunne tage. 

Grønne bønner og cherrytomater med asiatisk advokado-creme
500 g grønne bønner (friske eller frosne)
250 g cherrytomater
150 g advokado
100 g yoghurt
1 tsk friskpresset citronsaft
½ finthakket citronstængel
1 tsk ingefær
1 finthakket/presset fed hvidløg
cayennepeber. 

Bønnerne  renses hvis de er friske, herefter kommes de i en gryde med kogende vand, hvor de koger i en 3-5 minutter indtil de er næsten møre. Bønnerne skylles med koldt vand og lægges på et fad. Cherrytomaterne halveres og fordeles over bønnerne. 
Advokadoen udstenes og skrællen pilles af. Den moses og  røres sammen med resterende af ingredienser. Cremen fordeles over tomaterne og bønnerne. 

Grønne bønner i yoghurt-tahincreme med honning
500g grønne bønner (friske eller frosne)
2 tsk flydende honning
4 tsk tahin
1½ dl yoghurt neutral, 1,5%
1 presset/finthakket fed hvidøg
1 tsk stødt spidskommen
1 spsk friskpresset citronsaft
1 stort nip cayennepeber
salt

Bønnerne  renses hvis de er friske, herefter kommes de i en gryde med kogende vand, hvor de koger i en 3-5 minutter indtil de er næsten møre. Bønnerne skylles med koldt vand. 
De resterende ingredienser pånær honningen  røres sammen og bønnerne tilsættes. Salaten anrettes på et fad og honningen fordeles hen over i tynde tråde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar