onsdag den 13. februar 2013

Chokolademuffins med havregryn

Det lykkedes mig i går at cykle hjem fra universitet mens det stadig var lyst. Det er virkelig længe siden at dette sidst er sket. Så jeg blev fyldt med et dejligt overskud, som sagde at jeg havde lyst til at bage. Og her ser i så hvad det blev til. Jeg besluttede mig nemlig ret hurtigt for at det skulle være kage og muffins, da de er dejlig nemme at fragte og dele. Min plan var nemlig at tage dem med til gruppemøde den næste dag. De blev rigtig lækre og svampet og blev spist med stor lyst på gangen.
Lad jer ikke skræmme af at der står havregryn, det er ikke med i den originale opskrift, men jeg synes at havregryn ofte giver en god effekt. Så kagerne bliver dejlig sprøde, musset og har en lidt nøddeagtig smag. Det er ofte at jeg lige udskifter lidt af hvedemelet med lidt havregryn. 

Opskriften (inspirationen) er fra Bertelsen, A., Kager der smager og andre søde sager, 1. udgave 3. oplag s. 103, (2005)

Chokolademuffins med havregryn ca. 36 stk
150 g sukker
100 g brun farin
4 æg
200 g smør/margarine
6 spsk kakao
75 g havregryn
175 g hvedemel
2 tsk bagepulver
3 tsk vaniljesukker
2 spsk mælk eller appelsinjuice
5 spsk kogende vand

Sukker, brun farin og æg piskes til en skummende hvid masse. Herefter smeltes smørret og alle de tørre ingredienser, kakao, havregryn, hvedemel, bagepulver og vaniljesukker, blandes sammen i en skål. Herefter tilsættes den smeltede smør og den tørre blanding og der røres forsigtigt rundt med en dejskraber, for at dejen ikke skal falde sammen. Nu tilsættes mælk og til sidst den kogende vand.
Dejen fordels i små formen. Formen skal være halv fulde. Dejen er rimelig blød så det kan være en ide at have meget stive forme eller bruge to papir forme, således at de ikke flyder ud over det hele.
Kagerne bages ved 175 grader normal ovn i ca. 20 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar