torsdag den 14. februar 2013

Spidskålsslaw


Jeg er mere eller mindre altid på jagt efter spændende nye grøntsager og måder at spise dem på, men spidskål er faktisk ikke noget jeg kan huske at have fået mere end en enkelt gang. Og det endda på trods af at det er en grøntsag som kan købes i en ganske almindelig Netto.
I min store Superæne Super Succeser kogebog fandt jeg så en opskrift på en sommerslaw med spidskål, som skulle afprøves. Der stod godt nok, at den kun burde laves når grøntsagerne er i højsæson i sommermånederne, men jeg er klar til sommer og varme og grillmad og jordbær allerede, så det må være okay at snyde lidt. Desuden indeholdt originalopskriften et par skefulde rygeost, men det havde jeg ikke, så den blev bare udeladt.
Jeg synes faktisk det smager ret godt, den er sprød og lækker, uden at blive for skarp i smagen som en traditionel coleslaw godt kan blive. Den er blevet spist til frokost sammen med avokado og til aftensmad sammen med et tomatglaseret farsbrød, begge dele kan anbefales.

Spidskålsslaw (en skålfuld)

300 g spidskål
1 bundt radiser
200 g agurk

120 g græsk youghurt 10%
1 spsk mælk
salt & peber
1 tsk sukker
en smule citronsaft
hakket purløg

Spidskålen snittes fint og radiserne skæres i tynde skiver. Agurken bliver bedst hvis man fjerner kernerne inden man skærer den i tern, men hvis man er doven, går det sikkert også uden.
Youghurten blandes med mælk, citronsaft, salt, peber og sukker og smages til. Blandes derefter med purløg og de hakkede grøntsager.
Pyntes med et par radiser i skiver og et drys purløg. 
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar