lørdag den 23. februar 2013

Myslibar med kerner og nødder


Lidt sulten er man vel altid. Og her kan denne være en god hjælp til at holde denne sult væk. Det er i bundt og grund en sammenpresset "balle" af mysli bagt i ovnen. De er meget in og moderne for tiden, (jeg har oplevet flere som har lavet dem, og set opskrifter på dem flere steder), så jeg fik da også et par stykker af min mor, da hun var på besøg. Hendes var med kondenseret mælk. Dem som endnu ikke har fundet dette hvide klistret fedtet stads, som smager af jaaaa.... som om man har spist lidt for meget sukkersød mælk på en gang er gået glip af at kunne lave god/hurtig karamel. 
Men sagen er så den, at jeg fandt denne opskrift i Mad!, denne er dog med honning og ikke kondenseret mælk, hvilket måske gør den sundere, da den heller ikke indeholder smør? En ting er helt sikkert. Kan man bedre lide honning end kondenseret mælk er det helt klart denne man skal gå efter.
Her kommer den i hvert fald. 

Opskrift fra: Mad!, Aller Media A/S, nr. 1, s. 49, (2013)

Myslibar med kerner og nødder, rigtligt

400 g havregryn
25 g solsikkekerner
100 g mandler
25 g græskarkerner
50 g hasselnødder
50 g soltørrede tranebær el. rosiner
2½ dl honning
50 g rørsukker
1½ dl rapsolie
1 æg

Havregryn og solsikkekerner blandes i en skål. Mandler, græskarkerner, hasselnødder og soltørrede tranebær hakkes i passende stykker. (Jeg hakker græskarkernerne, da jeg så undgår at der er en ond kerne som stikker en lige op i ganen når man spiser den.) Herefter sættes disse til skålen med havregryn og solsikkekerner.
Honning og sukker opløses i olie i en kasserolle på en varm kogeplade. Den varmeblanding hældes over den tørre mysli blanding. 
Når den er kølet en lille smule af tilsættes ægget og der røres til en ens artet masse inden den trykkes godt ud i en 20 x 30 cm bradepande foret med bagepapir. 
Den bages ved 130 grader i en varm ovn i ca. 50 min. 
Lad mysli pladen køle af før den skæres ud i passende store firkanter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar