lørdag den 1. marts 2014

Rognfrikadeller og Linsemos


Der har godt nok været stille her på bloggen på det seneste, det beklager jeg.For mit vedkommende er der nok desværre gået yoga, eksamen og specialeskrivning i den, men jeg skal prøve at være lidt mere nærværende fremover - der bliver jo stadig lavet mad her i køkkenet!

Denne opskrift er en jeg har med helt tilbage fra hjemkundskabstimerne i 7. klasse og er en lækker, nem og billig måde at få lidt fisk på bordet, da frikadellerne er lavet på torskerogn. Man kunne måske få fat i ægte bukser og lave dem af det, men jeg har nu bare brugt en dåse med torskerogn, hvilket også gør det til en god panik-ret til de dage hvor der ikke er taget noget op af fryseren. 

Tilbehøret lavet på røde linser opstod egentligt mest fordi, jeg ikke havde den bulgur, som jeg ellers var overbevist om befandt sig i mit ellers overfyldte køkkenskab. Men den kreative kok fortvivler ikke, og resultatet blev rigtig godt - lidt a la kartoffelmos (som jeg ellers ikke kan lide) bare på linser i stedet. 

Rognfrikadeller (3 personer)
1 dåse torskerogn
1 lille løg
1 æg
3 spsk mel
salt & peber
smør til stegning

Hak løget fint og bland det med torskerognen der kan 'løsnes' med en gaffel. Heri røres også æg og mel samt salt og peber indtil farsen har den rette konsistens. Formes til deller og steges i smør.

Linsemos (3 personer)
200 g røde linser
200 g champignon
1 stort løg
3 fed hvidløg
1 bouillionterning
salt & peber

Linserne koges møre i vand tilsat boullionterningen. Det tager ca. 15 minutter, herefter drænes linserne og parkeres i en si. Imens skæres champignon i skiver, mens løget og hvidløget hakkes. Begge dele svites i en klat smør (gerne i linsegryden for at spare på opvasken!) indtil løgene er bløde og champignonerne har taget farve. Herefter hældes linserne tilbage i gryden og blandes med i. Der kan eventuelt tilføjes mere smør af hensyn til konsistensen og smagen. Retten serveres varm som tilbehør til fx deller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar