torsdag den 30. maj 2013

Bønnegryde


Nå. Så kom jeg igen til at snyde kæresten for kød til aftensmaden, men denne gang var det nu med fuldt overlæg. Jeg fik en ret kaldet Tostada De Frijoles på Restaurant Tortilla Flats for et par uger siden, og siden da har jeg pænset på at forsøge at rekonstruere den derhjemme. Jeg er ikke sikker på at denne her bønnegryde ligner 100%, der er fx ikke nogen slatten tortillaskal under bønnerne, men resultatet blev i hvert fald super godt. 
Da kæresten fik det serveret tror jeg faktisk ikke engang at han reelt savnede kødet, selvom han nødigt ville indrømme det. 

Bønnegryde (2 personer)
1 ds. kidneybønner
1 ds. butterbeans
1 kæmpe løg eller 2-3 små
4 fed hvidløg
1 grøn chilipeber
1 lime, saften af
2 dl bouillion
1 dl fløde
Salt & peber

Løg, hvidløg og chili hakkes. Fjern eventuelt kernerne fra chilien hvis retten ikke skal blive for stærk. Disse sauteres i en sjat olivenolie indtil løgene begynder at blive gyldne i kanterne.
Dræn bønnerne og skyld dem eventuelt en gang eller to, inden de hældes i gryden. Vend dem med løgblandingen.
Tilsæt herefter boullion, fløde, saft af 1 lime og en smule salt og peber. Retten skal koge indtil væsken er reduceret væsentligt, ca. 20 minutter. 
Smages til med salt og peber inden den serveres med lune tortillas, salat og avokado. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar