tirsdag den 26. november 2013

Chocolate swirl cheesecake‏


Jeg havde aftalt at bage en kage til mit nye arbejde. Jeg har ikke prøvet at bage en rigtig cheesescake før, derfor faldt jeg også denne skønne opskrift fra opskrift bogen "One more slice" af Leila Lindholm. Den var let og lækker at lave og helt vidunderligt skøn. Den kan både serveres lun og kold. Og den tager ingen skade af at stå og trække til næste dag i køleskabet. Den er også ret tung, så det er ikke sådan lige til at spise mange stykker af.

Chocolate Swirl cheesecake, 8 pers. 
400g degistive kiks
150 g smør

600 g philadelphiaost
2 ½ dl yoghurt 10%
1½ dl sukker
2 tsk vaniljesukker
4 æg
1 dl piskefløde

150 g god mørk chokolade (ikke mere end 60% så bliver kagen for bitter i smagen)
3 spsk espresso kaffe

Ovnen varmes op til 175 grader. Knus kiksene til små krummer. Smøret smeltes og blandes med kiksekrummerne. Kikseblandingen hældes i en springform (læg gerne et stykke bagepapir i bunden af springformen, så er kagen letter at få af bunden). Tryk blandingen godt sammen. Bunden forbages i ca 10 min i de 175 grader. Lad bunden køle af og sænk temperaturen til 130 grader.
Philadelphiaost og yoghurt piskes cremet i  en skål. Sukker og vanilje sukker blandes i. Et øg ad gangen røres i massen og til sidst røres piskefløde i.
Chokoladen brækes i mindre stykker og smeltes over vandbad. Kaffen hældes over chokoladen, og det blandes godt. Halvdelen af ostedejen blandes der chokolade i.
Halvdelen af den hvide blanding hældes i formens bund. Derefter lægges med en ske den mørkeblanding oven på. (Dette kan godt være lidt svært). Herefter lægges resten af den hvid blanding oven på og der sluttes med den mørke blanding. Træk en mønster gennem fyldet med en kniv eller tandstik. Bag kagen ved de 130 grader i ca 1 time og 25 min, til den er helt stivnet. (Jeg snød lidt her og tog kagen da den havde bagt i 1 time og 25 min fordi kl var halv tolv om aften/natten og jeg gerne ville i seng. Den var stadig lidt blød i midten, men den smagte jo stadig godt og var ikke flydende inden i)
Lad kagen køle af. Server den lun eller køleskabskold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar