tirsdag den 26. marts 2013

Perlebyg med karamelliserede løg


Nu skal det jo ikke være nogen hemmelighed at løg er noget af det mest uundværlige i mit køkken. De er fantastiske når de er stegt, i en løgsuppe eller en løgtærte. I sommers da vi var i Düsseldorf fik vi de bedste ristede løg (og når jeg siger vi, så mener jeg min kæreste, hvis tallerken jeg konsekvent stjal fra) som jeg dog ikke har forsøgt at rekreere, men wow, det var en madoplevelse!
Løg blev derfor også basen for tilbehøret til gårsdagens aftensmåltid, som jeg nok må indrømme blev lidt en kombination af rester, som jeg gerne vil have udryddet inden påske. Det er ret simpelt om end en smule tidskrævende.

Perlebyg med karamelliserede løg (2 personer)
2½ dl perlebyg
2 løg
2 fed hvidløg
et nip brun farin
3 spsk hakket persille
olie til stegning
Salt & peber

Perlebyggen koges efter instruktionerne på pakken, ca. 20-25 minutter i letsaltet vand. Efter endt kogetid hældes vandet fra og perlebyggen stilles til side.
Løg og hvidløg hakkes, det behøver ikke at være særligt finthakket, da de svinder meget ind. Løgene svites i olie i gryden, når de begynder at blive klare skrues der ned til middelvarme og et nip brun farin drysses over og røres ud i løgblandingen. Så skal det ellers bare stå indtil løgene er smukt gyldne, det tager nok en 20 minutter mindst. Rør i dem en gang imellem, men giv dem ellers bare tid til at blive flotte og bløde.
Når løgene er perfekte hældes perlebyggen i sammen med den hakkede persille, og det hele varmes igennem igen inden servering.

Kan fx serveres med en god bøf, tzatiki og en grøn salat bestående af babymix, avokado, agurk og fetaost, som jeg har gjort her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar