søndag den 10. marts 2013

Surdejsbrød


På et tidspunkt for omkring 6 måneder siden besluttede jeg at det skulle være slut med at købe brød til frokost. Jeg har lidt af en aversion mod rugbrød på madpakker, så jeg har mest spist forskellige varianter af grovboller, og dem kunne jeg jo sagtens bage selv. Siden da har jeg bagt brød ca. hver anden uge af mit surdej, som jeg er stolt over at sige lever endnu efter 6 måneder. (I modsætning til de krydderurter jeg flere gange har prøvet at holde liv i på min krydderurterække. Jeg har åbenbart ikke grønne fingre.) Brødet bager jeg for det meste som boller og fryser ned umiddelbart efter de er kommet ud af ovnen, så de føles næsten som friske når de bliver taget op af fryseren.
Brød er noget jeg oftest tager lidt på gefühl, og lidt efter hvilket noget mel jeg nu har i skabet, (Svar: Meget) men her er en tilnærmet grundfremgang, som er den jeg tit bruger. Mængdeangivelserne er ikke særligt udspecificerede, og det handler om at føle sig lidt frem i forhold til, hvor meget der skal i af hver ingrediens alt efter hvordan man bedst kan lide sit brød.

Surdej bliver lidt skruet op som noget meget kompliceret, men jeg synes generelt det har været rimelig let at gå til, og skulle man have lyst til at prøve selv er der utallige surdejsguides rundt omkring på nettet som man kan følge.

Surdejsbrød
1½ dl surdej (hvede/rug)
3 dl vand
5 g gær
1 tsk salt
1 tsk. honning
et par spsk. olivenolie
Fuldkornsmel, fx fuldkornshvedemel eller fuldkornsspelt
Hvedemel
Evt. valnødder, korn, frø eller kerner. 

Surdejen røres ud i vandet sammen med gæret. Herefter plejer jeg at røre fuldkornsmel i indtil dejen ligner tynd grød, så tilsættes salt, olie og honning. Vælger du at tilsætte nødder, frø eller kerner skal de også i på dette tidspunkt. Herefter æltes der nok hvedemel i til at dejen bliver fast. Der skal æltes godt igennem, så bliver resultatet bedst.
Hæver en times tid på køkkenbordet under et vådt viskestykke, hvorefter dejen slås ned og formes til boller. Hvor mange kommer an på personlig præference, men mine er som regel ret store. De sættes på en bageplade og overnatter i køleskabet.
Næste morgen tages de ud og står på køkkenbordet og tempererer en time eller to, hvorefter de bages ved max temperatur, ca. 250 grader, i ca. 12-15 minutter alt efter størrelse. Allerbedst bliver resultatet, hvis man mens ovnen varmer op, placerer en dyb bradepande i bunden af ovnen, og så når bollerne sættes ind smider en dl vand i den varme bradepande.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar